
Pokazatelji kvaliteta u oblasti sticanja i obnove znanja i veština zaposlenih u zdravstvenoj ustanovi
POKAZATELJI KVALITETA U OBLASTI STICANJA I OBNOVE ZNANJA I VEŠTINA ZAPOSLENIH U ZDRAVSTVENIM USTANOVAMA U BEOGRADU ZA PERIOD 1.01.-31.12.2014. GODINE
Zdravstveni radnici i zdravstveni saradnici imaju pravo i dužnost da u toku rada stalno prate razvoj medicinske, stomatološke, farmaceutske, kao i drugih odgovarajućih nauka i da se stručno usavršavaju radi održavanja i unapređenja kvaliteta svoga rada.
Pokazatelji kvaliteta koji se odnose na sticanje i obnovu znanja i veština zdravstvenih radnika i zdravstvenih saradnika u zdravstvenim ustanovama su:
- Postojanje plana edukacije za sve zaposlene u zdravstvenoj ustanovi
- Broj radionica, edukativnih skupova i seminara održanih u zdravstvenoj ustanovi
- Procenat osoba koje su bar jednom o trošku ustanove pohađale kurs, seminar, ili učestvovale na kongresu ili stručnom sastanku iz oblasti koja je relevantna za njihov stručni rad
- Broj akreditovanih programa kontinuirane medicinske edukacije od strane Zdravstvenog saveta Srbije, a čiji su nosioci (predavači) zaposleni u zdravstvenoj ustanovi.
Od 1. jula 2011. godine, zbog promene Pravilnika o pokazateljima kvaliteta zdravstvene zaštite, promenjeni su i pokazatelji kvaliteta u oblasti sticanja i obnove znanja. Dodat je jedan novi pokazatelj (broj akreditovanih programa kontinuirane medicinske edukacije), a pokazatelj koji se odnosi na procenat osoba koje su bar jednom učestvovale na edukaciji o trošku ustanove je izmenjen, tako da se sada odnosi samo na zdravstvene radnike i saradnike, a ne na ukupan broj zaposlenih u ustanovi.
Pod terminom «na teret poslodavca», odnosno «o trošku ustanove» podrazumeva se da je zdravstvena ustanova učestvovala u troškovima edukacije zaposlenih na bilo koji način: direktnom novčanom nadoknadom troškova edukacije (kotizacija, smeštaj, put) ili davanjem saglasnosti za plaćeno odsustvo (dnevnica) u slučaju postojanja donatora novčanih sredstava. Takođe, podrazumeva i sve oblike edukacije koje su održane u zdravstvenoj ustanovi (za zaposlene), bez obzira da li troškovi organizacije idu na teret poslodavca ili su donirani od strane drugih lica ili organizacija.
Zdravstvena ustanova je dužna da vodi evidenciju o broju zaposlenih koji su učestvovali na stručnim i naučnim skupovima, odnosno seminarima, kursevima i drugim programima kontinuirane edukacije. Ovom evidencijom nisu obuhvaćeni zaposleni koji su na specijalizacijama, subspecijalizacijama, magistarskim ili doktorskim studijama.
Ovde možete pogledati pokazatelje kvaliteta iz oblasti sticanja i obnove znanja i veština zaposlenih u Beogradu u zdravstvenim ustanovama primarne zdravstvene zaštite i u bolničkim ustanovama.
Pokazatelji kvaliteta rada Komisija za unapređenje kvaliteta rada
POKAZATELJI KVALITETA RADA KOMISIJA ZA UNAPREĐENJE KVALITETA RADA ZDRAVSTVENIH USTANOVA U BEOGRADU ZA PERIOD 1.01.-31.12.2015. GODINE
Komisija za unapređenje kvaliteta rada je stručno telo koje se stara o stalnom unapređenju kvaliteta zdravstvene zaštite koja se sprovodi u zdravstvenoj ustanovi. Formiranje komisija za unapređenje kvaliteta rada u zdravstvenim ustanovama počelo je 2004. godine, na inicijativu Ministarstva zdravlja. Danas, ove komisije postoje i rade u svim zdravstvenim ustanovama u Beogradu.
Pokazatelji kvaliteta rada Komisije za unapređenje kvaliteta rada su:
1. Postojanje integrisanog plana stalnog unapređenja kvaliteta rada zdravstvene ustanove koji u svom sastavu sadrži:
- planirane aktivnosti radi poboljšanja rezultata pokazatelja kvaliteta koje zdravstvena ustanova prikuplja i prati;
- planirane aktivnosti radi unapređenja zadovoljstva korisnika zdravstvenom zaštitom;
- planirane aktivnosti radi unapređenja zadovoljstva zaposlenih, a na bazi analize ispitivanja zadovoljstva zaposlenih u zdravstvenim ustanovama;
- preporuke i predloge mera spoljne provere kvaliteta stručnog rada koju sprovodi Ministarstvo zdravlja (ukoliko je u posmatranom periodu bilo spoljne provere kvaliteta stručnog rada);
- preporuke Agencije za akreditaciju zdravstvenih ustanova Srbije (ukoliko je zdravstvena ustanova akreditovana od strane Agencije za akreditaciju zdravstvenih ustanova Srbije);
2. Postojanje integrisanog izveštaja o radu Komisije za unapređenje kvaliteta rada, prema gore definisanom sadržaju;
3. Postojanje ažurirane internet prezentacije ustanove.
Ovde možete pogledati pokazatelje kvaliteta rada komisije za unapređenje kvaliteta rada u zdravstvenim ustanovama u Beogradu za ustanove primarne zdravstvene zaštite i za bolničke ustanove.
Pokazatelji bezbednosti pacijenata
POKAZATELJI BEZBEDNOSTI PACIJENATA U ZDRAVSTVENIM USTANOVAMA U BEOGRADU ZA PERIOD 1.01.-31.12.2015. GODINE
Bezbednost pacijenta predstavlja identifikaciju, analizu i korekciju rizičnih događaja, sa ciljem da se zdravstvena zaštita učini bezbednijom i da se rizik po pacijenta svede na najmanji mogući nivo.
Pokazatelji kvaliteta koji se odnose na bezbednost pacijenta za zdravstvenu ustanovu u celini na svim nivoima zdravstvene zaštite su:
1. Uspostavljene formalne procedure za registrovanje neželjenih događaja i opis procedure
2. Uspostavljene formalne procedure za registrovanje neželjenih dejstava lekova i opis procedure
3. Stopa padova pacijenata
4. Stopa pacijenata sa dekubitusima
5. Stopa komplikacija nastalih usled davanja anestezije u zdravstvenoj ustanovi
6. Stopa ponovljenih operacija u istoj regiji
7. Stopa mehaničkih jatrogenih oštećenja nastalih prilikom hirurške intervencije
8. Stopa tromboembolijskih komlikacija
9. Broj hirurških intervencija koje su urađene na pogrešnom pacijentu, pogrešnoj strani tela i pogrešnom organu
10. Kontrola sterilizacije
11. Stopa incidencije bolničkih infekcija na jedinici intenzivne nege zdravstvene ustanove
12. Stopa incidencije infekcija operativnog mesta
Ovde možete pogledati pokazatelje bezbednosti pacijenata u zdravstvenim ustanovama u Beogradu za ustanove primarne zaštite i za bolničke ustanove.
Pokazatelje kvaliteta u sekundarnoj i tercijarnoj zaštiti-bolnice
POKAZATELjI KVALITETA RADA STACIONARNIH ZDRAVSTVENIH USTANOVA U BEOGRADU ZA PERIOD 1.01.-31.12.2015. GODINE
Kvalitet rada stacionarnih ustanova u Beogradu prati se za 25 „državnih“ bolnica. Sve beogradske bolnice, izuzev specijalnih bolnica, spadaju u ustanove tercijarnog nivoa zdravstvene zaštite. To su vrhunske zdravstvene ustanove u kojima se zbrinjavaju pacijenti sa najtežim oboljenjima i stanjima, koja nisu mogla biti dijagnostikovana i lečena u drugim zdravstvenim ustanovama. Zbog toga, oko 35%-40% bolnički lečenih pacijenata nisu stanovnici Beograda.
Poređenje kvaliteta rada bolnica u Beogradu nije moguće, jer se one veoma razlikuju po nameni (opšte, specijalne); veličini (od 30 postelja u Specijalnoj bolnici za endemsku nefropatiju do 3.078 postelja u Kliničkom centru Srbije); vrsti (specijalne bolnice, klinike, instituti, kliničko-bolnički centri, klinički centar); dužini hospitalizacije (dugotrajna i kratkotrajna hospitalizacija); nivou zaštite (sekundarni, tercijarni); nastavnom statusu; opremljenosti i dr., što uzrokuje različite vrednosti pokazatelja kvaliteta.
Zbog toga, pokazatelji kvaliteta treba prevashodno da koriste samim bolnicama za praćenje kvaliteta sopstvenog rada tokom različitih vremenskih perioda i za evaluaciju primenjenih mera za unapređenje kvaliteta.
Za bolničke zdravstvene ustanove, odnosno ustanove koje obavljaju zdravstvenu delatnost na sekundarnom i tercijarnom nivou, kvalitet zdravstvene zaštite procenjuje se na osnovu pokazatelja koji se prate za:
1. ustanovu u celini,
2. internističke grane medicine,
3. hirurške grane medicine
4. ginekologiju sa akušerstvom i
5. pedijatriju.
6. Posebno su analizirani pokazatelji kvaliteta rada službi za transfuziju u bolnicama.
Pokazatelji kvaliteta rada specijalističko-konsultativnih službi u Beogradu
ПОКАЗАТЕЉИ КВАЛИТЕТА РАДА СПЕЦИЈАЛИСТИЧКО-КОНСУЛТАТИВНИХ СЛУЖБИ У БЕОГРАДУ ЗА ПЕРИОД 1.01.-31.12.2015. ГОДИНЕ
Показатељи квалитета који се прате у специјалистичко-консултативним службама су:
1. просечна дужина чекања на заказани први преглед, од првог јављања пацијента специјалистичко-консултативној служби до времена заказивања,
2. укупан број сати у недељи када служба ради поподне
3. број дана у месецу када је омогућено заказивање специјалистичко-консултативних прегледа,
4. проценат заказаних посета у односу на укупан број посета у специјалистичко-консултативној служби
5. проценат пацијената који су примљени код лекара у року од 30 минута од времена заказаног термина
Показатељи квалитета се прате у свим специјалистичко-консултативним службама, без обзира на ниво здравствене заштите и врсту здравствене установе.
Овде можете погледати показатеље квалитета специјалистичко-консултативне службе у Београду за здравствене установе примарне заштите и за болничке установе.
Pokazatelji zadovoljstva zaposlenih u zdravstvenim ustanovama u Beogradu u 2015. godini
U zdravstvenim ustanovama u Beogradu radi preko 32.000 medicinskih i nemedicinskih radnika. Od njihovih stavova, ponašanja, znanja i radnog iskustva zavisi kako će obavljati svoj posao, kao i performanse ustanove u celini.
Zadovoljstvo poslom se definiše kao pozitivna emocionalna reakcija i stavovi pojedinca prema svom poslu. Stepen zadovoljstva zavisi od vrste posla koji osoba radi, osećaja odgovornosti i dostignuća u poslu, uslova rada, kao što su plata, oprema za rad, saradnici i šefovi.
Zadovoljstvo poslom utiče na radni učinak i odsustvovanje sa posla. Organizacije sa zadovoljnijim radnicima imaju veću produktivnost, manje izostanaka sa posla, a radnici su manje spremni da menjaju radnu organizaciju. Zadovoljni radnici su prijateljski nastrojeni, ljubazni, spremni da odgovaraju na pitanja, a to pacijenti cene, što vodi zadovoljstvu i odanosti pacijenta. Nezadovoljstvo poslom utiče i na zdravlje zaposlenih, posebno na mentalno zdravlje, depresiju i anksioznost, dok je korelacija sa fizičkim zdravljem umerena.
Pravilnikom o pokazateljima kvaliteta zdravstvene zaštite („Službeni glasnik RS“ br. 49/2010) propisana je obaveza zdravstvenih ustanova da prate pokazatelje zadovoljstva poslom svojih radnika. Pokazatelji zadovoljstva zaposlenih u zdravstvenoj ustanovi su:
- obavljeno istraživanje zadovoljstva zaposlenih u zdravstvenoj ustanovi
- urađena analiza o sprovedenom istraživanju zadovoljstva zaposlenih u zdravstvenoj ustanovi i preduzete mere i aktivnosti na stalnom unapređenju kvaliteta.
Zdravstvena ustanova ima obavezu da jednom godišnje sprovede istraživanje zadovoljstva svojih radnika poslom koji obavljaju, uradi analizu rezultata istraživanja, kao i da preduzme odgovarajuće mere i aktivnosti na unapređenju stepena njihovog zadovoljstva na osnovu rezultata istraživanja.
Sve zdravstvene ustanove sprovode ispitivanje zadovoljstva zaposlenih po istoj metodologiji, u isto vreme i sa istim upitnikom, koje određuje Institut za javno zdravlje Srbije „Dr Milan Jovanović Batut“.
Podaci o pokazateljima zadovoljstva zaposlenih u zdravstvenoj ustanovi su deo Integrisanog plana stalnog unapređenja kvaliteta, kao i Integrisanog izveštaja o radu Komisije za unapređenje kvaliteta rada zdravstvene ustanove.
Ovde možete pogledati analizu o pokazateljima zadovoljstva zaposlenih u zdravstvenim ustanovama u Beogradu za ustanove primarne zdravstvene zaštite i za bolničke ustanove.
Analizu zadovoljstva zaposlenih u državnim zdravstvenim ustanovama Republike Srbije za 2015. godinu, možete pronaći na sajtu Instituta za javno zdravlje Srbije, pogledajte ovde.
Pokazatelji zadovoljstva korisnika uslugama zdravstvene službe u Beogradu u 2015. godini
Pacijenti u Beogradu u toku godine ostvare preko 9 miliona poseta lekarima u domovima zdravlja i zavodima na primarnom nivou zdravstvene zaštite, oko 3 miliona poseta lekarima specijalistima u bolnicama, a oko 300.000 pacijenata provede na bolničkom lečenju u proseku po 10 dana (ukupno oko 3 miliona dana bolničkog lečenja).
Procena zadovoljstva korisnika uslugama zdravstvene službe se koristi da se sagleda pacijentovo viđenje zdravstvene zaštite, oceni proces zdravstvene zaštite, identifikuju problemi, evaluiraju napori za unapređenje kvaliteta i evaluira ishod zaštite. Danas se zadovoljstvo korisnika smatra jednim od najvažnijih pokazatelja kvaliteta zdravstvene zaštite, jer pruža podatke o tome koliko je zdravstvena ustanova uspela da izađe u susret očekivanjima korisnika, a identifikujući uzroke nezadovoljstva zdravstvena ustanova može unaprediti svoj rad.
Zadovoljstvo (satisfakcija) korisnika pruženom zdravstvenom zaštitom predstavlja meru stava pacijenta prema lekaru, sistemu zdravstvene zaštite i medicinskoj nezi koju dobija. Zadovoljstvo podstiče pozitivne oblike korišćenja zdravstvene zaštite (javljanje na kontrolu po savetu lekara, redovno uzimanje lekova, pridržavanje dijete po savetu lekara i sl.), a sa zadovoljnim pacijentom je lakše raditi. U obrnutom slučaju, kod nezadovoljnog pacijenta, doći će do odlaganja kontakta sa zdravstvenom službom, pogoršanja zdravstvenog stanja, povećanog korišćenja i neprijatne situacije u daljim kontaktima sa istim pacijentom.
Prema Pravilniku o pokazateljima kvaliteta zdravstvene zaštite („Službeni glasnik RS“ br. 49/10), pokazatelji zadovoljstva korisnika uslugama zdravstvene službe su:
- Istaknuto obaveštenje o vrsti zdravstvenih usluga koje se pacijentu kao osiguraniku obezbeđuju iz sredstava obaveznog zdravstvenog osiguranja, a koje su delatnost zdravstvene ustanove;
- Istaknuto obaveštenje o zdravstvenim uslugama koje se ne obezbeđuju na teret obaveznog zdravstvenog osiguranja, a u skladu sa aktom kojim se uređuje sadržaj, obim i standard prava na zdravstvenu zaštitu iz obaveznog zdravstvenog osiguranja;
- Istaknuto obaveštenje o vidovima i iznosu učešća osiguranih lica u troškovima zdravstvene zaštite, kao i oslobađanje od plaćanja učešća;
- Istaknut cenovnik zdravstvenih usluga koje se ne obezbeđuju iz sredstava obaveznog zdravstvenog osiguranja, a koje pacijenti plaćaju iz svojih sredstava;
- Postavljena kutija/knjiga za primedbe i žalbe pacijenata;
- Istaknuto ime i prezime, odnosno broj kancelarije i radno vreme, osobe zadužene za vođenje postupka pritužbi i žalbi pacijenata (zaštitnika pacijentovih prava);
- Broj podnetih prigovora
- Istaknut spisak lekara koji mogu biti izabrani lekari, a koje pacijenti mogu izabrati, kao i njihovo radno vreme u zdravstvenim ustanovama primarne zdravstvene zaštite, a u specijalističko-konsultativnim službama, kao i u savetovalištima u ustanovama svih nivoa zdravstvene zaštite istaknut spisak lekara koji rade i njihovo radno vreme;
- Obavljeno istraživanje zadovoljstva korisnika uslugama zdravstvene službe
- Urađena analiza o sprovedenom istraživanju zadovoljstva korisnika uslugama zdravstvene zaštite i preduzete mere i aktivnosti na stalnom unapređenju kvalitetu
Sve zdravstvene ustanove/službe su dužne da na vidna mesta (prijemne ambulante, šaltere, oglasne table u čekaonicama i sl.) u svim objektima (centralni i istureni) istaknu navedena obaveštenja (tačke 1 do 6 i 8).
Podaci o pokazateljima zadovoljstva korisnika uslugama zdravstvene službe su deo Integrisanog plana stalnog unapređenja kvaliteta, kao i Integrisanog izveštaja o radu Komisije za unapređenje kvaliteta rada zdravstvene ustanove.
Zdravstvena ustanova ima obavezu da jednom godišnje sprovede istraživanje o zadovoljstvu korisnika pruženim zdravstvenim uslugama, uradi analizu rezultata istraživanja, kao i da sprovede mere i aktivnosti na unapređenju kvaliteta na osnovu rezultata istraživanja.
Istraživanje se sprovodi po metodologiji Instituta za javno zdravlje Srbije. Za istraživanje se koriste standardizovani anonimni upitnici za bolničku zaštitu, a u okviru primarne zaštite za: službu opšte medicine i medicine rada, službu za zdravstvenu zaštitu dece, žena i stomatološku službu. Upitnik se deli pacijentima u zdravstvenoj ustanovi, gde ga i popunjavaju i ubacuju u kutiju određenu za tu namenu. Odgovori se procenjuju Likertovom petostepenom skalom, od veoma nezadovoljan do veoma zadovoljan, a obradu vrši zdravstvena ustanova uz pomoć zavoda za javno zdravlje. Gradski zavod za javno zdravlje vrši analizu pokazatelja zadovoljstva korisnika uslugama zdravstvene zaštite u Beogradu.
Podaci se prosleđuju Institutu za javno zdravlje Srbije, koji vrši analizu zadovoljstva korisnika na nivou Republike i poređenje po regionima. Dobijeni rezultati ulaze u ocenu kvaliteta rada zdravstvene ustanove.
Ovde možete pogledati analizu zadovoljstva korisnika uslugama zdravstvene zaštite u zdravstvenim ustanovama u Beogradu za zdravstvene ustanove primarne zdravstvene zaštite (zadovoljstvo radom izabranog lekara u službama opšte medicine, pedijatrije, ginekologije, stomatološkoj službi i radom specijalističko-konsultativne službe interne medicine) i za bolničke ustanove (zadovoljstvo bolničkom zaštitom na ukupnom nivou, na ginekološko-akušerskim, hirurškim, internističkim i odeljenjima rehabilitacije i radom specijalističko-konsultativne službe interne medicine).
Analizu zadovoljstva korisnika zdravstvenom zaštitom u državnim zdravstvenim ustanovama Republike Srbije za 2014. godinu, možete pronaći na sajtu Instituta za javno zdravlje Srbije, pogledajte ovde.
Analiza pokazatelja kvaliteta zdravstvene zaštite u Beogradu za period 01.01.-31.12.2015.
Analiza pokazatelja kvaliteta zdravstvene zaštite u Beogradu, za period 1.01.-31.12. 2015. godine obuhvata:
- Pokazatelje kvaliteta rada izabranog lekara u domovima zdravlja i zavodima na primarnom nivou zdravstvene zaštite, pokazatelje kvaliteta rada službe polivalentne patronaže i službe hitne medicinske pomoći
- Pokazatelje kvaliteta stomatološke zdravstvene zaštite
- Pokazatelje kvaliteta farmaceutske zdravstvene delatnosti
- Показатеље квалитета у специјалистичко-консултативним службама Pokazatelje kvaliteta u specijalističko-konsultativnim službama
- Pokazatelje kvaliteta specifične zdravstvene zaštite radnika, starih lica, obolelih od tuberkuloze i drugih plućnih bolesti i polno prenosivih bolesti i bolesti kože
- Pokazatelje kvaliteta u sekundarnoj i tercijarnoj zaštiti (bolnice)
- Pokazatelje kvaliteta u urgentnoj medicini (prijem i zbrinjavanje hitnih stanja)
- Pokazatelje kvaliteta vođenja lista čekanja
- Pokazatelje bezbednosti pacijenata
- Pokazatelje kvaliteta rada Komisija za unapređenje kvaliteta rada
- Pokazatelje kvaliteta u oblasti sticanja i obnove znanja i veština zaposlenih u zdravstvenoj ustanovi
- Pokazatelje kvaliteta zdravstvene delatnosti koja se obavlja na više nivoa
- Pokazatelje zadovoljstva korisnika uslugama zdravstvene službe
- Pokazatelje zadovoljstva zaposlenih u zdravstvenoj ustanovi
- Tabelarni prikaz pokazatelja kvaliteta
Taбeлaрни прикaз пoкaзaтeљa квaлитeтa рaдa здрaвствeних устaнoвa у Бeoгрaду зa пeриoд 1.07.- 31.12. 2007. гoдинe
Aнaлизa пoкaзaтeљa квaлитeтa здрaвствeнe зaштитe у Бeoгрaду
Taбeлaрни прикaз пoкaзaтeљa квaлитeтa рaдa здрaвствeних устaнoвa у Бeoгрaду зa пeриoд 1.07.-31.12.2007. гoдинe, сaдржи сeт тaбeлa кojи сe oднoси нa пoкaзaтeљe квaлитeтa рaдa здрaвствeних устaнoвa кoje здрaвствeну дeлaтнoст oбaвљajу нa примaрнoм нивoу здрaвствeнe зaштитe (укупнo 25 тaбeлa) и сeт тaбeлa зa здрaвствeнe устaнoвe сeкундaрнoг и тeрциjaрнoг нивoa (укупнo 35 тaбeлa).