Шеста УН глобална недеља безбедности на путевима - "Зоне и улице са ограничењима 30" - заблуде и чињенице

streets for life 2021Пандемија вируса Ковид-19 почетком 2020. године довела је до смањења опште мобилности услед затварања читавих градова, региона и држава и преласком великог боја људи на рад од куће.

То је довело до смањења броја саобраћајних незгода, али не и пропорционалног смањења броја смртних исхода у саобраћају, с обзиром да је порасла учесталост практиковања ризичних понашања у саобраћају, пре свега вожње прекомерном и неприлагођеном брзином.

Дана 17. маја 2021. године широм света је обежелен почетак Шесте УН Глобалне недеље безбедности на путевима, посвећене проблему прекомерне брзине кроз упознавање опште и стручне јавности са предностима улица и зона малих брзина у урбаним срединама, и подстицању оних који доносе политике и законе да ограниче брзину на 30 км/ч у оним зонама и улицама у којима се пешаци, бициклисти и друге рањиве категорије у саобраћају мешају са моторним возилима.

Значај улица и зона са малом брзином истакао је и сам генерални директор СЗО, Тедрос Адханом Гебрејесус речима Потребна нам је нова визија како бисмо створили безбедне, здраве, зелене, градове у којима се може квалтетно живети. Улице са малим брзинама су веома важан део ове визије“ 

Сваке године више од 1,3 милиона људи погине у саобраћајним незгодама на путевима – 1 особа  на  сваке 24 секунде. Прекомерна брзина представља један од најзначајнијих фактора ризика за настанак повреда у друмском саобраћају. У развијеним земљама сваки трећи смртни исход на путевима се приписује брзини.

ЗАШТО СУ НАМ НЕОПХОДНЕ „ЗОНЕ и УЛИЦЕ са ограничењем 30“?


БЕЗБЕДНЕ СУ И ЗДРАВЕ
Улице у којима се возила не крећу брзинама већим од 30 км/ч штите све који их користе- посебно оне најугроженије, попут пешака, бициклиста, деце, старијих људи и особа са инвалидитетом. Оне помажу у спречавању смртних исхода у друмском саобраћају и промовишу физичку активност. Када су улице безбедне, људи више ходају и возе бицикле.

ЗЕЛЕНЕ СУ
Улице са ограничењем од 30 км/ч су кључне за напоре да се пређе на мобилност без угљеника. Улице које промовишу безбедно ходање и вожњу бицикла могу смањити зависност од употребе аутомобила и емисију штетних гасова која је узрочник бројних климатских промена. Како би заштитили животну средину, људима су потребне безбедне улице са малим брзинама које подстичу активне и одрживе видове транспорта.Да би заштитили животну средину, људима су потребне сигурне

ПОГОДНЕ СУ ЗА ЖИВОТ
Улице погодне за живот, омогућене малим брзинама, су срж Агенде 2030 за одрживи развој и могу олакшати многе њене циљеве.
ciljevi odrzivog razvojaКако се свет полако опоравља од пандемије вируса Ковид-19, сви би требало да имају корист од улица са малим брзинама, како би, не само преживели, већ и напредовали.

ЗАБЛУДЕ И ИСТИНЕ О ЗОНАМА И УЛИЦАМА СА ОГРАНИЧЕЊИМА 30

ЗАБЛУДА : Ограничење  брзине од 30 км /ч не прави разлику.
ЧИЊЕНИЦА: Улице мале брзине спасавају животе. животе

Истраживања и подаци из целог света показују да улице са малом брзином смањују ризик од озбиљних повреда и спасавају животе.

Студија из Лондона открила је је да су нижа ограничења брзине (у овом случају «Зоне 30») повезане са смањењем броја жртава на путу за 42%, док је, у Бристолу, увођење ограничења брзине  од 30 км/ч  било повезано са смањењем смртних повреда од 63% у периоду између 2008. и 2016. године.

СЗО је закључила да повећање просечне брзине од 1 км/ч доводи до 3% већег ризика од судара и 4 до 5% повећања смртних случајева.

Пешаци ударени од стране возила које се креће брзимом већом од 30 км /ч су у знатно већем ризику од смрти , а ризик је  још већи за децу и старије. На раздаљини на којој се  аутомобил  при брзини од 30 км /ч може зауставити, аутомобил  брзине 50 км /ч се још увек креће.

Веће брзине возачима сужавају периферни вид и утичу на време реаговања.

 
ЗАБЛУДА: Ограничења од 30 км /ч нису баш  омиљена.
ЧИЊЕНИЦА: Људи говоре да желе мање брзине  тамо  где живе.

Вишегодишња истраживања широм света  показују да се велики број људи слаже да је 30 км/ч адекватно  ограничење брзине за  улице и путеве који пролазе кроз стамбене зоне градова. Заправо, улице са малом брзином помажу у смањењу загушења у саобраћају. Недавна анкета  спроведена у 11 земаља у оквиру Иницијативе за здравље детета, открила је да би 74% родитеља подржало  спровођење различитих рестриктивних мера у улицама  око школа уколико би оне допринеле да деца безбедније шетају или возе бицикл, укључујући  и додатна ограничења брзине.

У истраживањима у Великој Британији, 70% испитиваних  возача је изјавило да се слаже да је брзина од 30 км/ч адекватно ограничење за улице у којима људи живе. Анкете  спроведене у Шкотској показују да је 65% испитаника за, а свака четврта особа сматра да би то повећало вероватноћу да свакодневно уживају у шетњи или вожњи бицикла.  Докази такође указују на брзо прихватање овог ограничења широм Европе.

Успоравање саобраћаја такође има значајне здравствене користи, укључујући подршку преласку на активнији начин живота кроз ходање и вожњу бицикла. Друштвене интеракције које људи имају са другима на улици важне су за изградњу заједнице и колективне добробити. Спорији саобраћај смањује буку и опасност на путу  и омогућава  социјалну кохезију.
 
ЗАБЛУДА: Ограничења од 30 км /ч повећавају време путовања.
ЧИЊЕНИЦА: У урбаним срединама на време путовања више утичу други фактори.

У урбаним срединама  максимална брзина између одређених тачака на којима су могућа загушења  или саобраћајница  ретко утиче на време путовања. Истраживања на терену показали су да је код већине типичних градских путовања, временска разлика између вожње од максимално 30 км/ч  или 50 км/ч  минимална.

Загушења и време проведено у чекању на саобраћајну сигнализацију често су значајније за дужину путовања него брзине којим се  возила  крећу између њих. Подручја дизајнирана за споро кретање возила такође могу потенцијално елиминисати потребу за извесном саобраћајном сигнализацијом, стварајући равноправнији однос између учесника у саобраћају.
 
ЗАБЛУДА: Ограничења од 30 км /ч су само за одређене земље.
ЧИЊЕНИЦА: Улице мале брзине су ефикасне у било ком контексту.

Иако су многе земље које су предводиле ефикасне приступе безбедности на путевима земље са високим приходима, улице са малом брзином могу да  се примене било где, без обзира на степен развијености  или број возила.

Зоне од 30 км ч једнако су успешно  постављене у насељима у Африци, Северној Америци, Азији, Европи, Латинској Америци и Аустралији, и у многим случајевима почетак увођења ових зона  био је у подручју око школа, што је и случај са нашом земљом.
 
ЗАБЛУДА: Ограничења од 30 км /ч штете возачима.
ЧИЊЕНИЦА: Улице мале брзине помажу у смањењу загушења и стварају здравије улице за уживање свих корисника.

Улице мале брзине заправо могу побољшати живот возачима. Безбеднији путеви помоћи ће да код  краћих градских релација  људи одустану од  употребе возила,  на тај начин смањујући загушења и емисију штетних гасова.

Загађење ваздуха погађа све учеснике у саобраћају, али су му професионални возачи несразмерно изложени, повећавајући своје здравствене ризике. Многе водеће аутомобилске групације подржавају зоне мале брзине; на пример,  Краљевски ауто клуб Западне Аустралије је тражио да се оне уведу у Аустралији.

#StreetsForLife streets for life 2021

Lock full review www.8betting.co.uk 888 Bookmaker

Контакт

Градски завод за јавно здравље Београд,

Булевар деспота Стефана 54а,

11108 Београд, Србија

Телефон: 2078-600; 3237-351