Светски дан срца - 29. IX 2014. - У срцу здравља

Svetski dan srca 2014Ове године Светски дан срца обележава се под слоганом „У срцу здравља”. Обележавање овог датума има за циљ да порукама покрене сваког појединца на активности којима би заштитио и очувао своје здравље, а истовремено и да подстиче промене на нивоу локалне заједнице и друштва. Светски дан срца 2014. године усмерен је на стварање здравих окружења која би омогућила људима да направе позитивне промене које могу да смање ризик од настанка срчаних болести и можданог удара, наглашавајући значај здравих стилова живота, као и значај превенције фактора ризика за настанак болести срца и крвних судова у свим популационим групама.



Најзначајнији фактори ризика за појаву болести срца и крвних судова

Пушење – изазива једну петину свих кардиоваскуларних болести. Пушачи имају двоструко до троструко већи ризик за појаву срчаног и можданог удара, у поређењу са непушачима. Ризик је већи уколико је особа почела да пуши пре 16. године живота. Ризик расте са годинама и већи је код жена него код мушкараца. Уколико пушач истовремено користи орална контрацептивна средства, ризик за појаву инфаркта се повећава за чак 20 пута.

Неправилна исхрана је фактор ризика, али је повезана и са другим факторима ризика који су одговорни за појаву болести срца и крвних судова, а у које се убрајају: гојазност, шећерна болест, повишене масноће у крви, повишен крвни притисак. Сматра се да је недовољан унос воћа и поврћа одговоран за настанак 20% свих болести срца и крвних судова. Прекомерна телесна тежина и гојазност у дечијем узрасту повећавају ризик за настанак срчаног и можданог удара пре 65. године живота за 3 до 5 пута.

Недовољна физичка активност – значајно доприноси старењу крвних судова. Одговорна је за појаву скоро сваког четвртог случаја срчаног удара. Представља и фактор ризика за настанак гојазности, шећерне болести и повећаног крвног притиска. Свакодневна получасовна шетња брзим ходом смањује ризик од срчаног удара за 18%, а од можданог удара за 11%.

Шта све можете да учините за здравље свог срца?

1.    Храните се правилно - конзумирајте 5 порција воћа и поврћа сваког дана дан и избегавајте храну са засићеним масним киселинама. Опрезно са конзервираном храном, она често садржи висок ниво соли.
2.    Будите активни - 30 минута свакодневне физичке активности може да смањи ризик за настанак болести срца.
3.    Кажите “НЕ” цигаретама - ризик за настанак  болести срца се преполови после годину дана од престанка пушења, а током  времена постане исти као код непушача.
4.     Одржавајте одговарајућу телесну тежину – губитак телесне тежине у случају прекомерне ухрањености, снижава крвни притисак. Високи крвни притисак је фактор ризика број један за појаву можданог удара и одговоран је за појаву половине свих болести срца.
5.    Упознајте своје мере и процените ризик – посетите свог лекара и сазнајте вредности крвног притиска, холестерола, глукозе, обима струка и кукова, као и индекса телесне масе. Лекар ће вам објаснити ваш ризик за настанак болести срца.
6.    Ограничите унос алкохола -  ограничите количину алкохола коју конзумирате. Претеран унос алкохола узрокује пораст крвног притиска, као и телесне тежине.
7.    Инсистирајте на окружењу без дуванског дима. Једино је безбедно окружење које је потпуно слободно од дуванског дима. И најмања концентрација дуванског дима је штетна по здравље.

Филм Светске федерације за срце, поводом Светског дана срца 2014. године

Lock full review www.8betting.co.uk 888 Bookmaker

Контакт

Градски завод за јавно здравље Београд,

Булевар деспота Стефана 54а,

11108 Београд, Србија

Телефон: 2078-600; 3237-351