Bezbedniji saobraćaj - zdraviji grad: Dan zdravih gradova 20. maj 2022.

Udruženom incijativom za obeležavanje Dana zdravih gradova 20. maja 2022. Institut za javno zdravlje Niš, Institut za javno zdravlje Vojvodine i Gradski zavod za javno zdravlje Beograd posvetiće pažnju različitim aspektima poboljšanja zdravlja gradskog stanovništva. Aktivnosti Gradskog zavoda za javno zdravlje Beograd biće posebno fokusirane na pitanja uticaja bezbednosti u saobraćaju na zdravlje gradske populacije.

Posledice neusklađenosti gradske sredine sa zdravstvenim potrebama stanovnika, najjednostavnije se oslikava kroz tri prethodno pomenute grupe poremećaja zdravlja. Na pojavu i tok različitih hroničnih nezaraznih bolesti, uticaj mogu ostvariti značajno zastupljeni nezdravi stilovi života u gradskim uslovima, neadekvatni uslovi rada, nedovoljno zelenih površina za rekreaciju, buka i sl. Povrede sa druge strane, često su posledica nekvalitetne gradske infrastrukture, nebezbednih uslova za odvijanje saobraćaja i loših uslova stanovanja. Neadekvatna sanitarno-higijenska situacija, neorganizovano upravljanje otpadom i prenaseljenost, važni su faktori za pojavu epidemija treće pomenute grupe bolesti u gradskoj sredini – infektivnih bolesti. Uočava se da se do boljeg zdravstvenog stanja stanovnika jednog grada može doći različitim javnozdravstvenim i drugim intervencijama, a koje se najopštije mogu posmatrati kao intervencije u sferama planiranja, sprovođenja planiranih ciljeva, unapređenja postojećih sadržaja, kao i adekvatnog održavanja svih raspoloživih resursa.
Dostizanje ciljeva zdravog grada kroz napore na uvećanju bezbednosti u saobraćaju, ima svoje potpuno opravdanje na više nivoa posmatranja. Politike koje zastupaju održivost u saobraćaju uključuju planiranje razvoja gradske infrastrukture, uz isticanje i promovisanje javnog prevoza, bezbednog učešća u saobraćaju, bezbednog pešačenja i vožnje bicikla, kao i uvođenja vozila na električni pogon, a sveukupno ostvaruju uticaj na zdravlje, zagađenost vazduha, saobraćajne gužve, klimatske promene, a takođe i na samu privlačnost gradskih sredina za život. Neke od putanja za ostvarenje ovih ciljeva jesu i: integrisanje razvojnih politika iz oblasti sabraćaja sa ostalim razvojnim strategijama; podsticanje veće zastupljenosti pešačenja, upotrebe javnog prevoza i bicikala; podsticanje promena u navikama (zajedničko korišćenje automobila, vožnja sa manjom potrošnjom goriva); ograničenja brzine na primerenim mestima. Uključivanje ovih pristupa u nacionalne programe, dodatno upotpunjuje podršku u rešavanju lokalnih izazova.
Važnost bezbednosti u saobraćaju, kao jednog od nosećih stubova poboljšanja zdravstvenog stanja gradske populacije, najbolje se uočava kroz sledeće podatke – u svetu, oko 20-50 miliona ljudi godišnje pretrpi povredu u saobraćaju, dok 1,3 miliona izgubi život. Saobraćajne nezgode predstavljaju značajan uzrok smrti u svim starosnim grupama, a u grupi dece i mladih 5-29 godina su među vodećim uzrocima smrti u svetu. Gradovi, kao mesta sa izuzetno razvijenom i gustom saobraćajnom mrežom, nameću se kao prirodan izbor u javnozdravstvenim naporima za povećanje bezbednosti u saobraćaju. Sa druge strane, važnost razvijenosti zemlje takođe se povezuje sa posledicama saobraćajnih nezgoda – pokazano je da je u zemljama sa niskim prihodima, rizik od stradanja u saobraćajnoj nezgodi 3 puta veći od rizika u zemljama sa visokim prihodima. Ekonomske posledice saobraćajnih nezgoda dodatno pogoršavaju problem – procenjuje se da će saobraćajne nezgode sa ili bez smrtnog ishoda, u periodu od 2015 - 2030 godine, koštati svet oko 1,8 biliona američkih dolara, što je iznos u visini 0,12% globalnog BDP godišnje. Uspešna prevencija saobraćajnih nezgoda, kao ključni aspekt bezbednosti u saobraćaju, zahteva uključivanje svih učesnika u saobraćaju – vozača, putnika, biciklista, pešaka. Posebno ranjive grupe učesnika u saobraćaju jesu pešaci, biciklisti i motociklisti, koji čine više od polovine svih poginulih u saobraćajnim nezgodama. Sprečavanje povređivanja i povećanje saobraćajne bezbednosti uopšte, važni su ciljevi za postizanje bolje zdravstvene slike u gradovima.

Dodatno, različiti aspekti urbanog planiranja dopunjuju celokupnu preventivnu strategiju, pružajući infrastrukturnu potporu za njeno ostvarenje. Pokazano je da nebezbedan dizajn saobraćajnica povećava rizike za sve učesnike u saobraćaju. Takođe je utvrđeno da se primenom različitih mera u sferi kontrole i upravljanja saobraćajem može doprineti boljoj bezbednosti na putevima. Navodimo neke od ovih mera:
• odvajanje prostora za pešački i biciklistički saobraćaj
• upravljanje i kontrola brzine kretanja
• postavljanje adekvatnih bezbednosnih barijera
• upravljanje saobraćajem na gradskom nivou
• podsticanje upotrebe javnog gradskog prevoza
• unapređenje bezbednosti raskrsnica
• otkrivanje i regulacija kritičnih mesta
• unapređenje kvaliteta puteva, i njihovo održavanje
• unapređenje signalizacije i upravljanja signalizacijskim sistemom
BEZBEDNOST PRE SVEGA: - Uvek vezujte sigurnosne pojaseve, bilo da sedite ne prednjim ili zadnjim sedištima. - Koristite bezbednosna sedišta za prevoz dece. - Uvek koristite kacigu kada vozite motocikl, bicikl i sl. - Ukoliko ste pod dejstvom alkohola ili psihoaktivnih supstanci – nemojte voziti. - Poštujte ograničenja brzine. - Ne koristite mobilni telefon dok vozite. |
Koncept zdravog grada
Svetska zdravstvena organizacija (SZO) naglašava da je, kada razmišljamo o konceptu zdravog grada, važnost procesa putem kojih težimo da postignemo određene ciljeve u zdravlju, veća od važnosti dostizanja samih krajnjih ishoda. Ukoliko u određenom gradu postoji svest o značaju zdravlja, kao i aktivni procesi koji teže da određene ciljeve u zdravlju ostvare, trenutno zdravstveno stanje posmatrane zajednice ne mora biti ključan činilac u odlučivanju da li je grad u celini „zdrav“. Čak ni dostizanje ciljeva iskazanih u određenim zdravstvenim parametrima ne može biti pouzdan pokazatelj da li su jedan određen grad ili zajednica „zdravi“. Zdravim gradom se smatra zajednica koja neprekidno radi na stvaranju i unapređenju fizičkog i socijalnog okruženja, kao i na uvećanju onih resursa koji omogućavaju ljudima da se uzajamno podržavaju u ostvarivanju svih životnih potreba i maksimalnom razvitku ličnih potencijala. Posvećenost zdravlju i organizovani napori na ostvarenju ideala zdravog grada, zahtevi su koji se stavljaju pred one koji žele da svoju zajednicu u kojoj žive učine zdravom.
Koji su osnovni ciljevi koje treba da dostigne jedan zdrav grad? Svetska zdravstvena organizacija (SZO) navodi niz dostignuća, čijem ostvarenju treba da teži jedan zdrav grad:
• čisto, bezbedno i kvalitetno fizičko okruženje (npr. objekti za stanovanje)
• negovanje ekosistema koji je stabilan u sadašnjosti, i dugoročno održiv
• snažna zajednica, u kojoj se baštine odnosi međusobnog uvažavanja i podrške
• visok stepen uključenosti i nadzora od strane građana u procesima donošenja odluka koje utiču na njihove živote, zdravlje i blagostanje
• obezbeđivanje osnovnih životnih potreba (hrana, voda, bezbednost, stanovanje, prihodi itd.) za sve stanovnike grada
• dostupnost raznih resursa i raznolikih iskustava, sa mogućnostima široke ponude kontakata, interakcije i komunikacije
• raznovrsna, vitalna i inovativna ekonomija
• povezanost sa prošlošću grada, kroz vezu sa njegovim kulturnim nasleđem, kao i sa drugim zajednicama i pojedincima
• dostupna i kvalitetna zdravstvena zaštita
• dobro zdravlje zajednice (visoke vrednosti pokazatelja zdravlja i niske vrednosti pokazatelja oboljevanja)