Opekotine od sunca - kako se zaštititi?

suncanjeLeto je uveliko stiglo u naše krajeve i donelo je mnogo sunčanih dana koji mame i mlade i stare da izađu iz svojih domova i što više vremena provedu na svežem vazduhu, sa porodicom i prijateljima. Međutim, moramo biti svesni i opasnosti koje sa sobom nose užareni sunčevi zraci, kao neizostavni pratioci leta.

U letnjim mesecima, crvenilo i opekotine od sunca su svakodnevna pojava i neželjene su posledice direktnog izlaganja sunčevim zracima. Osim trenutnog bola koji izazivaju, one mogu dovesti i do dugoročnih posledica kao što su pege od sunca, naboranost i  preveremeno starenje kože, opekotine rožnjače, a najteža posledica dugotrajnog i prekomernog izlaganja suncu jeste rak kože.

Незаштићена кожа изложена јаком сунцу може изгорети у року од 15 минута!

IMAJTE NA UMU DA:

...je dečija koža tanja, a zaštitni mehanizam je slabiji od kože odraslih osoba, tako da deca mnogo brže pocrvene.

Oštećenja na koži izazvana štetnim sunčevim zracima mogu postati u potpunosti vidljiva tek nakon dvanaest časova od izlaganja-koža koja je u toku dana “malo porumenela” već narednog jutra može izgledati “potpuno opečeno”.

Kako da se zaštitite?

Pridržavanjem veoma jednostavnih saveta možete izbeći ova neprijatna,često i ozbiljna stanja, i učiniti boravak na suncu prijatnim!

Ograničite vreme provedeno na suncu!
  • Posebno izbegavajte izlaganje suncu u vreme kada je sunčevo zračenje najjače (period od 11-16 časova).
  • Za decu, posebno onu mlađeg uzrasta, boravak na suncu treba izbegavati u periodu od 10 do 17 časova..
IMAJTE U VIDU DA:

Boravak u hladovini ne pruža potpunu zaštitu od sunčevih zraka.
Boravak na pesku ili pored vode može doprineti  nastanku opekotina, zbog reflektovanja sunčevih zraka.

Zaštitite se odećom!
  • Zaštitite glavu i vrat kačketom, kapom ili šeširom  širokog oboda.
  • Nosite odeću svetlih boja (pre svega belu ili žutu) od prirodnih materijala.
  • Preporučuje se lagana odeća dugih rukava i nogavica kako bi što manji deo kože bio izložen suncu.
Zaštitite oči  odgovarajućim naočarima za sunce (100% UVA i UVB zaštita), koje će čuvati vašu rožnjaču od oštećenja.

Upotrebljavajte preparate za zaštitu od sunca – losione i kreme sa odgovarajućim zaštitnim faktorom (SPF-15 i više)!

Proizvodi za zaštitu od sunca imaju ulogu  da istovremeno filtiraju i UVA i UVB   zrake, održavajući ravnotežu između njih. Njihova moć zaštite je određena zaštitinim faktorom - SPF (SPF- Sun Protection Factor).

SPF označava faktor zaštite od sunca. Broj vam govori koliko će vremena sunčevim UVB zracima trebati da izazovu crvenilo vaše kože ukoliko pravilno nanesete  preparat  za sunčanje, u poređenju sa količinom vremena za koje će vaša  koža pocrveneti bez preparata.

Dakle, ako pravilno koristite proizvod sa zaštitnim faktorom 30, trebalo bi vam 30 puta više vremena da izgorite, nego u slučaju da ga ne koristite!

Zaštitni faktor treba birati na osnovu fototipa kože i jačine zračenja sunca u zavisnosti od mesta gde se nalazite (more, planina i sl. )
  • SPF 15 = srednja zaštita (blokira 93% UV zračenja)
  • SPF 30 = visoka zaštita  (blokira 97% UV zračenja)
  • SPF 50+ = veoma visoka zaštita (blokira 98% UV zračenja)
fototip kozePREPORUKE ZA UPOTREBU ZAŠTITINIH PREPARATA  ZA SUNČANJE:

Preparati za sunčanje nanose se na sve delove tela koji se izlažu suncu 30 minuta pre izlaska na sunce, i taj postupak treba ponavljati na svaka dva sata kako bi se osigurala efikasnost preparata.

Nemojte zaboraviti  da zaštitite usne, uši, dlanove, tabane, podbradak!

Nanošenje se mora ponavljati češće ukoliko je vreme vetrovito i UVEK posle obilnog znojenja, boravka u vodi ili brisanja peškirom.

Zaštita, koju pružaju preparati za sunčanje je naznačena na ambalaži oznakom SPF i brojem, koji bi trebalo da bude veći od 15 za odrasle i 30 za decu, a osobe izrazite osetljivosti na sunce bi trebalo da  koriste one sa oznakom SPF 50+.  Uvek treba birati  preparate širokog spektra, koji imaju i UVA i UVB filter.

Zaštita ovim preparatima je adekvatna samo ako su naneti u dovoljnoj količini - znači dva miligrama na kvadratni centimetar kože ili šest kafenih kašičica na telo prosečne odrasle osobe.

koicina kreme za suncanjePreparati za sunčanje se mogu koristiti ispod šminke.

Ne zaboravite da naša koža „pamti”svaki minut koji smo proveli na suncu!

UV zračenje ima tzv.”kumulativni efekat”, njegov uticaj se sabira, tako da se prekomerno izlaganje suncu u mlađem uzrastu može jako štetno odraziti na zdravlje kože u kasnijem životu!

PRVA POMOĆ KOD OPEKOTINA OD SUNCA

Kod opekotina od sunca koža je crvena, bolna i otečena, a mogu nastati i plikovi. Ukoliko na mestu opekotine nema plikova, to mesto ohladite mlazom hladne vode ili na njega stavite hladne obloge, a ukoliko je zahvaćena veća površina, istuširajte se hladnom vodom (ne ledenom).

Možete naneti preparat na bazi aloje ili neki drugi preparat za tretman opekotina, ali isključivo uz prethodnu konsultaciju sa lekarom ili farmaceutom. Ukoliko vi ili vaše dete imate jake bolove, možete uzeti nešto protiv bolova, u skladu sa preporukom vašeg lekara ili pedijatra.

Ukoliko se pojave plikovi - nemojte ih bušiti!  Uzimajte dosta tečnosti. Nemojte se izlagati suncu narednih par dana dok se crvenilo ne povuče.

Lock full review www.8betting.co.uk 888 Bookmaker

Kontakt

Gradski zavod za javno zdravlje Beograd,

Bulevar despota Stefana 54a,

11108 Beograd, Srbija

Telefon: 2078-600; 3237-351