Svetski dan bez duvana 2025. razotkrivanje taktika duvanske industrije

Ovogodišnja tema kampanje za Svetski dan bez duvana je „Razotkrivanje privlačnosti: otkrivanje taktika industrije duvanskih i nikotinskih proizvoda“.
Podaci iz 2022. godine, prikupljeni u Evropskom regionu Svetske zdravstvene organizacije, ukazuju na ozbiljne nedostatke u zaštiti mladih od elektronskih cigareta. Trenutno samo četiri zemlje u regionu u potpunosti zabranjuju sve ukuse u ovim proizvodima, dok su u još četiri ukusi delimično regulisani ili dozvoljeni. Kada je reč o marketingu, samo 11 zemalja ima potpunu zabranu reklamiranja, promocije i sponzorstva e-cigareta, dok većina – njih 36 – ima samo delimične zabrane, a čak šest nema nikakve propise u tom pogledu.
Ovakve zakonske praznine ostavljaju mlade potpuno izložene agresivnom i često manipulativnom marketingu industrije e-cigareta.

Zabrinjavajuće je i to što je upotreba nikotinskih proizvoda, kao što su elektronske cigarete i nikotinske kesice, u porastu među mladima. Prema procenama iz 2022. godine, 12,5% adolescenata koristilo je e-cigarete, u poređenju sa samo 2% odraslih. U nekim zemljama, upotreba ovih proizvoda kod školske dece je 2-3 puta više zastupljena u odnosu na konvencionalno pušenje, što ukazuje na alarmantan trend koji zahteva hitne intervencije.
Svetski dan bez duvana 2025. predstavlja dobru priliku da se stavi fokus na ove izazove i da se radi na unapređenju javnozdravstvenih politika. Samo kroz zajedničke napore i odlučnu akciju možemo obezbediti mlađim generacijama zdraviju budućnost — bez zavisnosti i bez nikotina u bilo kom obliku.
Zašto ova tema?
Jedan od primarnih izazova javnog zdravlja danas je privlačnost duvana, nikotina i srodnih proizvoda, posebno za mlađu populaciju. Industrija uporno pokušava da pronađe načine da ove proizvode učini što atraktivnijim upravo najmlađima.
Koje su to taktike duvanske industrije?
Privlačna reklama: Kroz moderan izgled, živopisne boje i zavodljive ukuse, duvanska industrija namerno cilja mlađe potrošače, koristeći pri tome i digitalne platforme kao zakonski dostupne kanale marketinga.
Atraktivan izgled proizvoda: Pojedini artikli su osmišljeni tako da podsećaju na dečje poslastice ili crtane junake, čime se dodatno povećava njihova privlačnost kod najmlađih.
Aditivi i sredstva za lakšu upotrebu: Upotreba supstanci koje ublažavaju ukus ili uticaj nikotina može dovesti do toga da korisnici lakše prihvate i nastave upotrebu, smanjujući šanse za prekid navike.
Sve navedene marketinške strategije doprinose tome da deca i mladi ranije počinju da koriste nikotinske proizvode, što može rezultirati dugoročnom zavisnošću i ozbiljnim zdravstvenim problemima. Ovakvim pristupom, industrija ne samo da širi svoje tržište među mladima, već i otežava proces prestanka, produžujući izloženost organizma štetnim supstancama.
Zbog svega navedenog, ovogodišnja kampanja posvećena Svetskom danu bez duvana, ima za cilj da rasvetli načine na koje industrija prodaje zavisnost i podstakne kolektivne napore ka formiranju zdravijeg društva. Razotkrivanje ovih marketinških i dizajnerskih trikova i podizanje svesti o manipulativnim strategijama koje duvanska industrija koristi kako bi privukla nove korisnike neophodno je kako bi se smanjilo interesovanje za duvan i nikotin, naročito među mladom populacijom.
Upravo zato, jedan od ključnih ciljeva kampanje jeste informisanje javnosti o ovim taktikama i osnaživanje građana, a posebno roditelja, nastavnika i samih mladih ljudi, da prepoznaju rizike i donesu informisane odluke. Na taj način se doprinosi stvaranju okruženja u kome je manja verovatnoća da će mladi uopšte započeti upotrebu duvanskih proizvoda.
Pored edukacije, koja predstavlja nesporno važno polje delovanja, kampanja se snažno zalaže i za preko potrebne promene u politici javnog zdravlja. Poziva se na sprovođenje jasnih i efikasnih mera kao što su zabrana upotrebe ukusa i aditiva koji olakšavaju početak upotrebe, potpuna zabrana reklamiranja, promocije i sponzorstava duvanskih proizvoda – uključujući digitalne medije – kao i regulativa koja ograničava dizajn i pakovanje kako proizvodi ne bi bili toliko primamljivi.
Veoma je važno da se dobro sagledaju i ozbiljno shvate razmere i složenost ovog javnozdravstvenog problema, kao i da svi relevantni akteri – institucije, organizacije, porodice i pojedinci, osveste svoju ulogu u naporima da se stane na put još jednom pokušaju industrije da osvoji nova tržišta i zavede nove generacije korisnika. Samo zajedničkim snagama možemo izgraditi budućnost u kojoj će zdravlje mladih biti prioritet, a društvo oslobođeno uticaja duvanske industrije postati realnost.