Умор - фактор ризика за безбедну вожњу

возач спавањеДоласком лепог времена и ускршњих и првомајских празника велики број наших суграђана ће се трудити да предстојеће слободне дане искористи за неко краће или дуже путовање у друштву својих најмилијих. Многи ће се определити за пут сопственим возилом, и у том случају требало би да учине све како би себе и своју породицу безбедно превезли до жељеног одредишта и назад.

Вожња представља изузетно напорну активност која захтева сталну концентрацију, брзе рефлексе и добру психомоторну координацију, и сходно томе умара, као и сваки други рад, чак много више уколико узмемо у обзир да често траје и по неколико часова или се одвија у неповољним временским условима. Уколико се умор у вожњи не препозна, он може имати кобне последице. Свака трећа саобраћајна незгода настаје услед умора возача, при чему је он или заспао или неадекватно реаговао, тако да умор, уз брзину и конзумирање алкохола, представља један од најзначајнијих фактора ризика за безбедну вожњу.

ШТА ИЗАЗИВА УМОР У ТОКУ ВОЖЊЕ?

Умор је неминован пратилац вожње и он се јавља већ након другог сата, најчешће између другог и седмог сата, односно након пређених 200 до 500 км. Све зависи по каквом се путу вози, какви су временски услови, које је доба дана, као и колико сте били одморни када сте започели вожњу.

Умор током вожње настаје услед, пре свега психичког напрезања возача, због појачане пажње ради избегавања опасности и исправног и брзог реаговања у решавању ризичних ситуација у саобраћају. Осим психолошког напрезања и физиолошког трошења енергије који временом доводе до умора, он може настати као последица недостатка квалитетног сна. Најчешће се јавља у току вожње у време предвиђено за спавање (између 1.00 и 6.00 ујутру) или у поподневним часовима када долази до физиолошког пада будности (13.00-17.00 поподне), када је и забележен највећи број саобраћајних незгода изазван умором. На умор утичу и монотонија пута, неповољни климатски услови, усамљеност, изразито дуга вожња али и сменски рад.

Истраживања су показала да мање од шест сати сна три пута повећава ризик од саобраћајних незгода, а мање од пет сати сна - чак пет пута!

КОЈИ ВОЗАЧИ СУ НАЈПОДЛОЖНИЈИ УМОРУ?

Умор је физиолошки процес и њему су подложни сви возачи, с тим што код искуснијих возача, навикнутих на дужу вожњу он настаје нешто касније. Због психофизичких карактеристика, животне доби и врсте посла који обављају, умору су посебно подложни млади - неискусни возачи, радници који раде у сменама, као и професионални возачи (возачи камиона који возе велике удаљености и возачи аутобуса током летње сезоне).

КОЈИ СУ УПОЗОРАВАЈУЋИ ЗНАЦИ УМОРА?

Умор се манифестује слично код свих возача и може бити психички и физички. Знаци психичког умора су поремећаји осећаја, пажње, размишљања и понашања у вожњи, док су најчешћи знаци физичког умора малаксалост, поспаност, бол у леђима, врату, мишићима руку и ногу. Психички и физички умор углавном делују удружено, а најбоље их је отклонити адекватним одмором.

возач спавање

ЗНАЦИ УМОРА КОД ВОЗАЧА

  • Поспаност
  • Очи се склапају /тешко фокусирају
  • Успорено трептање
  • Стално зевање
  • Успорени рефлекси
  • Немогућност концентрисања на вожњу («лутање мисли»)
  • Кривудање у коловозној траци
  • Ненамеравано успоравање и промена брзине вожње
  • Главу тешко држи усправно – тзв. «кљуцање»
  • Тешко се присећа последњих неколико километара

Не занемарујте знаке умора и поспаности!

Вожња под утицајем умора једнако је опасна као и вожња под утицајем алкохола - 17 сати без сна имаће исти ефекат као да сте попили два, а 24 сата без сна, као да сте попили четири алкохолна пића!

КАКО ДА СПРЕЧИТЕ УМОР У ТОКУ ВОЖЊЕ?

Како бисте спречили умор за воланом придржавајте се следећих савета:

  • Пре поласка на дуги пут добро се наспавајте и одморите
  • Трудите се да избегавате ноћну вожњу
  • Не конзумирајте обилне оброке и алкохол
  • Подесите седиште у што удобнији положај
  • Редовно проветравајте кабину возила
  • Правите паузе у вожњи на свака два сата (истезање, лак оброк и доста течности)
  • Не користите енергетске напитке, нити кафу у великим количинама како бисте остали будни.

Дејство кофеина који садрже кафа и енергетски напици је краткотрајно, и може вас заварати и умањити вам субјективни осећај умора, док последице умора на вашем телу и даље остају присутне као и већи ризик од изазивања саобраћајне незгоде!

КАКО ПОСТУПИТИ КОД ПРВИХ ЗНАКА УМОРА?

Када осетите прве знаке умора одмах зауставите аутомобил на првом сигурном месту.

Оборите седиште и одспавајте 15-20 минута. Након тога изађите из аутомобила и прошетајте. Кратак одмор и шетња брзо ће вас опоравити за даљи наставак вожње.

Када осетите знаке умора важно је да никада не кажете себи ја могу даље. Убрзо ће вас надјачати физиологија умора и сна и одједном ће те бити свесни како сте прешли део пута кога се уопште не сећате!

Добар и временски довољан сан je најбољи начин да избегнете умор и поспаност за воланом!

Придржавајте се датих савета како бисте срећни и задовољни стигли до жељеног одредишта!

Будите одговоран возач, према себи и другим учесницима у саобраћају!

Lock full review www.8betting.co.uk 888 Bookmaker

Контакт

Градски завод за јавно здравље Београд,

Булевар деспота Стефана 54а,

11108 Београд, Србија

Телефон: 2078-600; 3237-351