Zadovoljstvo zaposlenih u zdravstvenim ustanovama u Beogradu
Zadovoljstvo poslom se definiše kao pozitivna emocionalna reakcija i stavovi pojedinca prema svom poslu. Ono predstavlja kombinaciju unutrašnjih i spoljašnjih faktora. Unutrašnji podrazumevaju prirodu posla koji osoba radi, zadatke koji čine, profesionalni razvoj, osećaj odgovornosti i dostignuća u poslu, a spoljašnji faktori podrazumevaju uslove rada, kao što su plata, saradnici i šefovi. Unutrašnji faktori unapređuju satisfakciju, a spoljašnji preveniraju nezadovoljstvo.
Zdravstvene ustanove u Srbiji imaju obavezu da jednom godišnje sprovedu ispitivanje zadovoljstva svojih radnika, urade analizu dobijenih rezultata, kao i da sprovode mere i aktivnosti na unapređenju kvaliteta na osnovu rezultata istraživanja.
Istraživanje zadovoljstva zaposlenih u zdravstvenim ustanovama u Beogradu je sprovedeno krajem 2014. godine u 16 domova zdravlja i 8 zavoda na primarnom nivou zdravstvene zaštite, kao i u 26 bolnica. U domovima zdravlja i zavodima 62% zaposlenih je popunilo anketu, a u bolnicama 43% zaposlenih.
Zadovoljstvo zaposlenih u domovima zdravlja i zavodima
Kada je u pitanju ukupno zadovoljstvo poslom, svaki deseti ispitanik je izjavio da je veoma nezadovoljan, 16% je nezadovoljno, a svaki treći nije ni zadovoljan ni nezadovoljan. Zadovoljnih je manje od trećine, a veoma zadovoljnih 6%. Posmatrano po profilima radnika, najveću prosečnu ocenu zadovoljstva poslom daju administrativni radnici, dok su poslom najmanje zadovoljni tehnički radnici.
Zaposleni su najzadovoljniji saradnjom sa kolegama, profesionalnom autonomijom i jasnim uputstvima za rad.
Najčešći razlog nezadovoljstva zaposlenih je finansijska nadoknada za rad (skoro tri četvrtine veoma nezadovoljnih i nezadovoljnih), zatim sledi mogućnost za kontinuiranu edukaciju i mogućnost profesionalnog razvoja koje pruža sadašnji posao.
Po povratku s posla, čak polovina zaposlenih oseća često i uvek fizičku i emocionalnu iscrpljenost, dok umor pri pomisli na odlazak na posao često ili uvek oseća više od jedne trećine zaposlenih radnika.
Nešto više od trećine zaposlenih u narednom petogodišnjem periodu ne razmišlja o promeni posla, a od onih koji bi menjali posao gotovo polovina bi ostala u državnom sektoru zdravstva, oko 7% ispitanika bi prešlo u privatni sektor, a 14% bi obavljalo poslove van sistema zdravstvene zaštite.
Zadovoljstvo zaposlenih u bolnicama
Zadovoljstvo zaposlenih radnika sadašnjim poslom u beogradskim bolnicama, iskazano prosečnom ocenom na skali od 1 do 5 iznosi 2,88. Oko 30% ispitanika se izjasnilo da je zadovoljno poslom koji sada obavljaju, 32% je nezadovoljno, a 38% se izjasnilo da nisu ni zadovoljni ni nezadovoljni.
Zaposleni su najzadovoljniji neposrednom saradnjom sa kolegama i autonomijom u obavljanju posla. Najmanje su zadovoljni platom, opremom i mogućnostima za kontinuiranu edukaciju i profesionalni razvoj. Skoro polovina zaposlenih je zadovoljna svojim odnosom sa rukovodećim kadrom, odnosno podrškom koju dobijaju od pretpostavljenih u realizaciji radnih zadataka, dobijanjem jasnih uputstava za rad i mogućnošću da iznesu svoje ideje pretpostavljenima.
Svaki drugi zaposleni radnik se često ili uvek oseća emocionalno i fizički iscrpljen posle posla. U odnosu na prethodnu godinu, smanjen je broj zaposlenih koji bi ostali u državnom sektoru, dok je broj onih koji bi otišli u privatni sektor, kao i onih koji bi radili poslove van zdravstvene zaštite neznatno povećan.
Kao i prethodne godine, svojim poslom su najmanje zadovoljni tehnički radnici (čistačice, servirke, kuvarice, portiri, vozači, majstori), a za razliku od prethodnih godina kada su administrativnu radnici bili najzadovoljniji, tokom 2014. godine najzadovoljniji su bili zdravstveni saradnici.