Високе температуре - како се заштитити?

деца фонтанаИзразито високе температуре, којима смо лети током последњих година веома често изложени, представљају озбиљну претњу по здравље, нарочито уколико трају више дана узастопно, (тзв «топлотни талас»), а често су праћене и великом влажношћу ваздуха, што има додатни нежељени утицај на људски организам.

У таквим условима, знојење, односно ослобађање топлоте, је отежано, и наше тело мора да уложи додатни напор како би своју температуру одржавало у границама нормале. Сходно томе, услед великих врућина и прекомерног излагања сунцу и топлоти, могу настати различита непријатна стања изазвана поремећајем регулације телесне температуре, попут топлотног осипа, грчева или топлотне слабости. Стања која највише брину јесу сунчаница, због своје учесталости, као и топлотна исрпљеност и топлотни удар, због своје тежине и озбиљних компликација које могу изазвати.

Екстремне температуре могу изазвати здравствене тегобе код било које особе, али су одређене групације становништва посебно осетљиве на ове временске «неприлике». То су пре свега мала деца, старије особе, труднице, особе са прекомерном телесном тежином, као и особе оболеле од кардиоваскуларних, цереброваскуларних, респираторних, шећерне болести и других хроничних болести. Такође су угожени и спортисти и радници који вежбају или раде на отвореном, изложени директном дејству сунчевих зрака, али и сви они који раде у превише топлим или загушљивим просторијама.

КАКО СЕ ЗАШТИТИТИ?

Придржавањем неких основних савета можете на време спречити настанак здравствених тегоба узрокованих врућином и високим температурама, и заштити себе и своје најмилије:

ПРАВИЛНО ПОНАШАЊЕ ЈЕ КЉУЧНО!

  • СКЛОНИТЕ СЕ СА СУНЦА!

Не излажите се врућини без преке потребе и избегавајте боравак на отвореном у најтоплијем делу дана (10.00 – 17.00 ч).

  • ИЗБЕГАВАЈТЕ ПРЕКОМЕРНО ФИЗИЧКО НАПРЕЗАЊЕ!

Они који морају да обављају физичке послове, препоручљиво је да то чине у току најсвежијег дела дана - у раним јутарњим часовима (од четири до седам ујутру)

Избегавајте вежбање на отвореном у току најтоплијег дела дана

  • ОБУЦИТЕ СЕ АДЕКВАТНО!

Носите лагану, широку одећу светлих боја, од природних материјала!

На главу обавезно ставите шешир или капу са широким ободом и

Носите адекватна наочаре за сунце са УВ филтерима

  • РАСХЛАДИТЕ СЕ!

Расхладите тело повременим туширањем или купањем у млакој води.

  • УНОСИТЕ ДОВОЉНУ КОЛИЧИНУ ТЕЧНОСТИ!

Редовно уносите течност - пре свега воду.

Супе, млаки чајеви и свежи воћни сокови су такође добар извор течности и енергије у топлим летњим данима.

Када боравите на отвореном, увек имајте воду код себе

  • АДЕКВАТНО СЕ ХРАНИТЕ!

Избегавајте алкохол, газиране напитке и напитке са превише кофеина и шећера.

Једите чешће, мање обилне оброке.

Нека ваши обороци буду лагани- избегавајте пржену, засољену, масну храну и храну богату беланчевинама.

Узимајте више сезонског воћа и поврћа.

  • ПОСЕБАН ОПРЕЗ КОД УЗИМАЊА ЛЕКОВА!

Уколико имате неку од хроничних болести и узимате лекове, будите опрезни и проверите са својим лекаром утицај топлоте на деловање лекова и могуће погоршање болести.

РАСХЛАДИТЕ ПРОСТОР У КОМЕ БОРАВИТЕ!

  • Дом и радне просторије адекватно расхлађујте, тако да температура и просторијама у којима боравите не прелази 30⁰С у току дана, односно 24⁰С у току ноћи.
  • Уколико немате клима уређај у свом дому или на радном месту, у раним јутарњим сатима отворите сва врата и прозоре како бисте простор адекватно проветрили и расхладили, а затим спустите ролетне и затворите врата и прозоре на сунчаној страни, како би у просторије улазило што мање топлоте .
  • У току ноћи држите прозоре отвореним.
  • Многи електрични уређаји додатно ослобађају топлоту и греју околни ваздух – за време великих врућина искључите из струје све оне уређаје које не користите.

ОПРЕЗНО У ВОЗИЛИМА!

  • Будите опрезни када улазите у возило које је стајало на сунцу! Пре уласка у возило обавезно отворите сва врата и гепек и сачекајте неколико минута да се возило и површине које додирујете (волан и сва седишта) охладе.
  • Трудите се да температура у возилу буде пријатна али не и превише ниска. Препоручљиво је да температура у возилу буде неколико степени нижа од спољне
  • Децу и кућне љубимце никада немојте остављати саме у возилима,чак ни у хладу!

ОБРАТИТЕ ПАЖЊУ НА НАЈУГРОЖЕНИЈЕ!

  • Научите децу и старије особе како да се правилно заштите од врућине и контролишите их.
  • Трудите се да малу децу не изводите напоље у најтоплије доба дана и никакао их немојте излагати директном сунчевом зрачењу!
  • Уколико имате љубимце не заборавите да и на њих врућина веома неповољно делује! Обезбедите им довољно свеже воде, не шетајте их у најтоплије доба дана и никако по врелом бетону!

 ПРИДРЖАВАЈТЕ СЕ ПРЕПОРУКА ЗДРАВСТВЕНИХ УСТАНОВА СВЕ ВРЕМЕ ТРАЈАЊА ВРУЋИНА!

ОБРАТИТЕ ПАЖЊУ НА ПОЈАВУ ЗДРАВСТВЕНИХ ТЕГОБА!

Уколико ви или неко од ваших ближњих осети главобољу, мучнину, вртоглавицу, добије нагон за повраћањем, а боравите или сте боравили на сунцу дуже времена, потребно је јавити се лекару (ово је нарочито важно за млађу децу, хроничне болеснике и старије особе)!

ТЕГОБЕ ИЗАЗВАНЕ ТОПЛОТОМ - КАКО ИХ ПРЕПОЗНАТИ

Сунчаница настаје прекомерним директним излагањем, пре свега главе и врата, сунчевим зрацима. Почиње јаком главобољом и порастом телесне температуре. Често се могу јавити, умор и малаксалост, поспаност и вртоглавица, зујање у ушима или краткотрајни губитак слуха, а код старијих особа често може доћи и до губитка свести.

Топлотна исцрпљеност углавном настаје услед претеране физичке активности у условима повишене спољне температуре и влажности ваздуха. Манифестује се појачаним знојењем, грчевима у мишићима, главобољом, повраћањем, падом крвног притиска и малаксалошћу, као и губитком свести.

Топлотни удар може да настане, не само због прекомерног излагања директним сунчевим зрацима већ и услед влажног и прегрејаног ваздуха, поготово код радника у пекари, кухињи, крај високих пећи, али и у прегрејаном аутомобилу, јавном превозу, па чак и у стану.

Топлотни удар је стање које настаје када се тело прегреје у релативно кратком временском року. Настаје нагло, услед прекомерног повишења телесне температуре и немогућности организма да температуру одржи у нормалним границама. Симптоми топлотног удара су : телесна температура виша од 40°C, општа слабост, топла и сува кожа без знојења, убрзан пулс и дисање, пад крвног притиска, вртоглавица, главобоља, мучнина, повраћање и некада губитак свести (што може бити и први знак).

Прва помоћ код сунчанице:

Особу треба одмах склонити са сунца (у климатизовану или у замрачену и добро проветрену просторију)

Истуширати је млаком водом (или је бар умити и ставити јој хладне облоге на чело и врат)

Дати јој да пије течност (чај, сок или обичну воду). Течност не треба давати одједном у великој количини, већ чешће пута по мање.

Одмор је неопходан, а следећег дана се никако не треба излагати сунцу!

Ако се тегобе наставе или се погоршавају, потребно је јавити се лекару!

Прва помоћ код топлотне исцрпљености

Особу треба одмах сместити у хлад или расхлађену, по могућству замрачену просторију, и скинути јој одећу.

Рахладити је поливањем млаком водом или стављањем хладних облога на главу и потиљак.

Дати јој да пије расхлађену течност- воду или благи биљни чај у малим гутљајима.

Прва помоћ код топлотног удара:

Топлотни удар је озбиљно стање које захтева неодложну медицинску помоћ!

Ако сумњате на топлотни удар, одмах позовите хитну помоћ или се јавите у најближу здравствену установу!

Уколико здравствене службе нису доступне или је потребно више времена до указивања стручне помоћи, неопходно је да учините следеће:

  • Особу одмах склоните са сунца или из прегрејане просторије и скините јој сву сувишну одећу.
  • Умијте је или истуширајте не превише хладном водом. Уколико вода није доступна, изложите је струјању ваздуха (нпр. расхлађивање вентилатором).
  • Дајте јој течност, уколико стање то дозвољава.

Након опоравка од топлотног удара, повећана је осетљивост на високе температуре и током следећих недеља. Најбоље је избегавати високе температуре и физичку активност све док лекар не да одобрење.

Lock full review www.8betting.co.uk 888 Bookmaker

Контакт

Градски завод за јавно здравље Београд,

Булевар деспота Стефана 54а,

11108 Београд, Србија

Телефон: 2078-600; 3237-351