Савети за исхрану током празника

новогодишња трпезаПразнични период jе време окупљања и дружења, али и неизоставне богате празничне трпезе. Истовремено, то је доба године када проводимо највише времена у затвореном простору, мање смо физички активни и недовољно изложени сунчевим зрацима. Исхрани се, више него обично, (не)даје на значају, а њени ефекти су најчешће видљиви и када су зима и периоди славља увелико иза нас.

„Заслугом“ интензивног и пролонгираног празновања, преједања су учесталија и често се одражавају на телесну масу, погоршање основне болести (хипертензија, дијабетес и др.) и различитих биохемијских параметара (гликемија, триглицерициди итд.).

Управо у овом периоду, значајан број интервенција дежурних здравствених служби је последица неумерености у конзумирању хране и пића. Претерујемо у уносу свега – масти, шећера, соли, алкохолних и безалкохолних пића. Имајући у виду претходно наведено,  кратко подсећање на основне препоруке и савете правилне исхране није на одмет.

  • УМЕРЕНОСТ у конзумирању хране и пића. (Де)густирање свега, уз вођење рачуна о количини!
  • РАЗНОВРСНОСТ, кроз заступљеност свих група намирница, у зависности од врсте намирница у сировом и термички обрађеном стању
  • УОБРОЧЕНОСТ – редован унос хране кроз 3 главна оброка и 2 ужине. Редовне оброке не прескакати у ишчекивању празничне трпезе!

Алкохол, верни пратилац свих прослава, је као и остала храна, извор калорија, али и отвара апетит, те доприности повећаном уносу хране. Требало би се придржавати препорука о конзумирању једног алкохолног пића на дан за жене односно, 2 за мушкарце. Свакако је потребно уносити довољно течности, поред воде, најбоље соковe од свеже цеђеног воћа, топле чајеве, супе и чорбе.

Не занемарити свакодневни унос свежег воћа – 5 порција или око 400 г, нарочито имајући у виду сезону вирусних инфекција, када ове намирнице, као извор витамина, минерала и других корисних нутријената, постају важан савезник у јачању имунитета. Цитруси (поморанџе, мандарине, грејпфрут и др.), нар, киви и бундева, су добар извор витамина Ц и других материја благотворних за здравље.

Не би требало заборавити ни безбедност хране! Сходно томе, потребно је увек имати у виду неколико принципа правилног хигијенског поступања:

  • Чистоћа – правилно одржавање опште и личне хигијене
  • Температурни режим – температура обраде и чувања термички обрађених и других намирница, посебно оних које спадају у категорију лако кварљивих (месо и производи од меса, колачи, руска и остале салате са мајонезом, јајима и сл.)
  • Услови чувања – Храну не остављати дуже од 2 сата на собној температури! Куване оброке не чувати дуже од 2 до 4 дана у фрижидеру.

Lock full review www.8betting.co.uk 888 Bookmaker

Контакт

Градски завод за јавно здравље Београд,

Булевар деспота Стефана 54а,

11108 Београд, Србија

Телефон: 2078-600; 3237-351